Coraz częściej dzieciaki diagnozowane przez logopedów wykazują trudności w przetwarzaniu słuchowym, w tym z zapamiętaniem i powtórzeniem ciągów słów, cyfr, liczb, sylab. Wynika to z obniżonego poziomu pamięci słuchowej dziecka. Jak ją wspierać i wzmacniać? Oto kilka prostych ćwiczeń, które można włączyć nie tylko podczas ćwiczeń logopedycznych, ale także podczas zabawy!

  1. Powtórz tak, jak ja!”
    Ten typ zadania nie wymaga użycia żadnych  pomocy – wystarczy kilka minut i odrobina koncentracji. O czego zacząć? Od dwóch prostych rzeczowników. Wymów dwa słowa, które dziecko po chwili odtworzy, na przykład: AUTO, PAJAC. Jeśli to nie sprawia trudności, zwiększ ilość słów do trzech: SPODNIE, SKARPETY, KOSZULA. Jeśli wybierzesz ubrania jednej kategorii (np. ubrania, zwierzęta, pojazdy), będą one łatwiejsze do zapamiętania, niż obiekty różnych kategorii. To samo ćwiczenie możesz wykonać z samogłoskami: “Powtórz: A, E, Y”, z czasownikami: “Posłuchaj, zapamiętaj i powiedz tak samo: JEDZIE, WOŁA, ŚPI”, albo z przymiotnikami: BIAŁY, ZIELONY, NIEBIESKI”.
  2. Ułóż tak, jak usłyszałeś
    Dziecko wybiera obrazki z rozsypanki, układając je zgodnie z usłyszaną sekwencją, na przykład: MIŚ, AUTO.
  3. Proste rymowanki
    Dobrym pomysłem jest rozbudzanie zainteresowania rymami, pozwalając dziecku samodzielnie wybierać słowo kończące wierszyk, dopasowując je do rymu, na przykład: LATA OSA KOŁO…. (nosa). Jeśli dziecko już samodzielnie dobierze rym, poproś je o przyłączenie się do recytacji lub samodzielne powtórzenie rymowanki. Wykorzystaj tu książeczki z wierszykami dla dzieci, wybierając proste teksty.
  4. Zdania do powtarzania
    “Ola je zupę.” Czy to zdanie sprawia trudność Twojemu dziecku? Jeśli nie, możesz je rozwinąć charakteryzując zupę (jako: gorącą, smaczną, pomidorową), Olę (głodna, wesoła) lub okoliczności (w domu, w szkole, przy stole). Zdanie “Głodna Ola je ciepłą zupę” będzie trudniejszą wersją, a “Głodna Ola je gorącą zupę ogórkową w małym przedszkolu” będzie wyzwaniem! Cała trudność polega na odpowiednim dobraniu poziomu trudności zdania do powtarzania, który będzie odpowiedni dla Twojego dziecka.
  5. Dzisiaj w zoo widziałem…
    Znana starszym pokoleniom zabawa słowna, polegająca za odtworzeniu sekwencji nazw, podczas której dodawany jest kolejny obiekt. Jeśli ćwiczycie w wersji rodzic + dziecko, będzie to zabawa naprzemienna. Jeśli w większym gronie, należy uważnie śledzić i zapamiętywać informacje dodawane przez kolejnych uczestników.
    Przykład? Dzisiaj w zoo widziałem małpę, konia, sowę i…. kangura!
    Pamiętaj, że zamiast wycieczki do zoo, możecie zabawić się w zakupy (Dzisiaj w sklepie kupiłem…), zamawianie pizzy (Poproszę pizzę z pieczarkami, szynką, papryką i…) lub opowiadanie o lodach (W lodziarni były lody malinowe, cytrynowe, truskawkowe, miętowe i…). Kto zapamięta najdłuższy ciąg wyrazów, ten wygrywa!
virgin vidios xxx boye sex bgrade indian movies hindi blue film leasbian teen real bangladesh xxx virgin teen squirt

 

Przedszkole Publiczne Kwiatki Św. Franciszka

ul. Rabsztyńska 5, 01-140 Warszawa
tel./fax. 22 631 81 42
rabsztynska@kwiatkifranciszka.edu.pl

ul. Dzielna 11A, 01-023 Warszawa
tel./fax. 22 632 77 99
dzielna@kwiatkifranciszka.edu.pl

NIP: 527-252-86-34

Zapraszamy również do naszej szkoły podstawowej:

Katolicka Szkoła Podstawowa im. ks. Piotra Skargi w Warszawie

 

 

Przedszkole Publiczne Kwiatki Świętego Franciszka

Przedszkole Publiczne Kwiatki Św. Franciszka

ul. Rabsztyńska 5, 01-140 Warszawa
tel./fax. 22 631 81 42
rabsztynska@kwiatkifranciszka.edu.pl

ul. Dzielna 11A, 01-023 Warszawa
tel./fax. 22 632 77 99
dzielna@kwiatkifranciszka.edu.pl

NIP: 527-252-86-34