Coraz częściej dzieciaki diagnozowane przez logopedów wykazują trudności w przetwarzaniu słuchowym, w tym z zapamiętaniem i powtórzeniem ciągów słów, cyfr, liczb, sylab. Wynika to z obniżonego poziomu pamięci słuchowej dziecka. Jak ją wspierać i wzmacniać? Oto kilka prostych ćwiczeń, które można włączyć nie tylko podczas ćwiczeń logopedycznych, ale także podczas zabawy!

  1. Powtórz tak, jak ja!”
    Ten typ zadania nie wymaga użycia żadnych  pomocy – wystarczy kilka minut i odrobina koncentracji. O czego zacząć? Od dwóch prostych rzeczowników. Wymów dwa słowa, które dziecko po chwili odtworzy, na przykład: AUTO, PAJAC. Jeśli to nie sprawia trudności, zwiększ ilość słów do trzech: SPODNIE, SKARPETY, KOSZULA. Jeśli wybierzesz ubrania jednej kategorii (np. ubrania, zwierzęta, pojazdy), będą one łatwiejsze do zapamiętania, niż obiekty różnych kategorii. To samo ćwiczenie możesz wykonać z samogłoskami: “Powtórz: A, E, Y”, z czasownikami: “Posłuchaj, zapamiętaj i powiedz tak samo: JEDZIE, WOŁA, ŚPI”, albo z przymiotnikami: BIAŁY, ZIELONY, NIEBIESKI”.
  2. Ułóż tak, jak usłyszałeś
    Dziecko wybiera obrazki z rozsypanki, układając je zgodnie z usłyszaną sekwencją, na przykład: MIŚ, AUTO.
  3. Proste rymowanki
    Dobrym pomysłem jest rozbudzanie zainteresowania rymami, pozwalając dziecku samodzielnie wybierać słowo kończące wierszyk, dopasowując je do rymu, na przykład: LATA OSA KOŁO…. (nosa). Jeśli dziecko już samodzielnie dobierze rym, poproś je o przyłączenie się do recytacji lub samodzielne powtórzenie rymowanki. Wykorzystaj tu książeczki z wierszykami dla dzieci, wybierając proste teksty.
  4. Zdania do powtarzania
    “Ola je zupę.” Czy to zdanie sprawia trudność Twojemu dziecku? Jeśli nie, możesz je rozwinąć charakteryzując zupę (jako: gorącą, smaczną, pomidorową), Olę (głodna, wesoła) lub okoliczności (w domu, w szkole, przy stole). Zdanie “Głodna Ola je ciepłą zupę” będzie trudniejszą wersją, a “Głodna Ola je gorącą zupę ogórkową w małym przedszkolu” będzie wyzwaniem! Cała trudność polega na odpowiednim dobraniu poziomu trudności zdania do powtarzania, który będzie odpowiedni dla Twojego dziecka.
  5. Dzisiaj w zoo widziałem…
    Znana starszym pokoleniom zabawa słowna, polegająca za odtworzeniu sekwencji nazw, podczas której dodawany jest kolejny obiekt. Jeśli ćwiczycie w wersji rodzic + dziecko, będzie to zabawa naprzemienna. Jeśli w większym gronie, należy uważnie śledzić i zapamiętywać informacje dodawane przez kolejnych uczestników.
    Przykład? Dzisiaj w zoo widziałem małpę, konia, sowę i…. kangura!
    Pamiętaj, że zamiast wycieczki do zoo, możecie zabawić się w zakupy (Dzisiaj w sklepie kupiłem…), zamawianie pizzy (Poproszę pizzę z pieczarkami, szynką, papryką i…) lub opowiadanie o lodach (W lodziarni były lody malinowe, cytrynowe, truskawkowe, miętowe i…). Kto zapamięta najdłuższy ciąg wyrazów, ten wygrywa!

 

Przedszkole Publiczne Kwiatki Św. Franciszka

ul. Rabsztyńska 5, 01-140 Warszawa
tel./fax. 22 631 81 42
rabsztynska@kwiatkifranciszka.edu.pl

ul. Dzielna 11A, 01-023 Warszawa
tel./fax. 22 632 77 99
dzielna@kwiatkifranciszka.edu.pl

NIP: 527-252-86-34

Zapraszamy również do naszej szkoły podstawowej:

Katolicka Szkoła Podstawowa im. ks. Piotra Skargi w Warszawie

 

 

Przedszkole Publiczne Kwiatki Świętego Franciszka

Przedszkole Publiczne Kwiatki Św. Franciszka

ul. Rabsztyńska 5, 01-140 Warszawa
tel./fax. 22 631 81 42
rabsztynska@kwiatkifranciszka.edu.pl

ul. Dzielna 11A, 01-023 Warszawa
tel./fax. 22 632 77 99
dzielna@kwiatkifranciszka.edu.pl

NIP: 527-252-86-34

 
xvideos free 19 years old brazil sex www hindi blue film real porn movies bokeb mengintib www sexonya com