„Mówisz tak, jak jesz, pijesz i oddychasz”

Oznacza to, że sposób, w jaki wykorzystujemy język, wargi, podniebienie i policzki podczas mówienia, jest konsekwencją tego wszystkiego, czego nauczyliśmy się na różnych etapach rozwoju podczas ssania kciuka, piersi, zbierania pokarmu z łyżeczki, odgryzania, gryzienia i żucia oraz picia z kubka. Każda z tych czynności w logiczny i konsekwentny sposób kształtuje kolejne elementy umiejętności mowy – artykulacji poszczególnych głosek, emisji głosu, regulacji oddychania. Duża część wad wymowy z grupy dyslalii wynika wprost z nieprawidłowych nawyków wypracowanych w początkowych fazach rozwoju podczas jedzenia i picia. Dbając o prawidłowy rozwój umiejętności jedzenia i picia, będziemy zatem dbać o prawidłowy rozwój mowy.

Podczas prawidłowego picia obie wargi, policzki i pozostałe części twarzy aktywnie uczestniczą w dozowaniu płynu i szczelnym utrzymaniu brzegu kubka lub rurki do picia. Doskonalą się również siła i aktywność mięśni twarzoczaszki, regulacja połykania i oddychania. To bardzo ważne ze względu na rozwój umiejętności mowy i zapobieganie pojawieniu się w późniejszym wieku problemów związanych z nieprawidłowym rozwojem zębów i zgryzu.

Podczas picia z kubków – niekapków, także tych 360º występuje niebezpieczeństwo aktywizowania niewłaściwej, niefunkcjonalnej współpracy mięśni. To bardzo ważne ze względu na mechanizmy wypracowywania nawyków ruchowych.

Może być tak, że kubek – niekapek przyczyni się do dominacji pracy innych mięśni, niż te, które potrzebne są do dalszego rozwoju funkcji jedzenia, mowy i prawidłowego rozwoju ortodontycznego. Oczywiście nic złego nie stanie się, jeśli dziecko będzie korzystało z takiego kubka sporadycznie lub będzie miało na tyle rozwiniętą i różnorodną mechanikę i umiejętność jedzenia, że nie zaszkodzi mu nawet używanie tego typu akcesoriów. Są jednak dzieci, u których stosowanie takich kubków może spowodować pogłębianie się nieprawidłowości.

Podczas prawidłowego picia przez słomkę wargi są mocno wysunięte do przodu i zebrane w tzw. „dziobek”. Ich rola polega na ciągłym, szczelnym utrzymaniu rurki w taki sposób, żeby przede wszystkim zassać płyn oraz utrzymać stabilność pozycji. Taki sposób picia wymaga bardzo silnego zaangażowania mięśni (tych, które przebiegają wokół ust, ale również bardziej odległych). To doskonałe ćwiczenie usprawniające mięśnie twarzoczaszki, co wpływa na umiejętność artykułowania dźwięków. Picie przez rurkę kształtuje również inny element rozwojowy, który jest niezbędny podczas mówienia – długość fazy wdechu i wydechu. Mówienie odbywa się na wydechu i do prawidłowej artykulacji potrzebujemy umiejętności odpowiednio długiego wydychania powietrza. To, ile i jak długo będziemy mogli wydychać powietrze, zależy przede wszystkim od tego, ile powietrza możemy zmagazynować w płucach podczas wdechu. Picie przez rurkę realizujemy właśnie w trakcie wdechu, w pośredni sposób ćwicząc umiejętność kontroli i dystrybucji powietrza podczas wdechu i wydechu oraz całą mechanikę oddychania. To wszystko w dużym stopniu wpływa również na jakość mowy.

Picie przez słomkę nie może być jedynym sposobem pojenia dziecka. Każdy zdrowy maluch powinien doświadczać różnych sposobów picia. Nie można ograniczać się wyłącznie do rurki, gdyż picie z kubka jest równie ważne w prawidłowym rozwoju wymienianych wcześniej funkcji. Jeśli mama zauważy, że dziecko bardziej skupia się na gryzieniu i przeżuwaniu rurki niż na wciąganiu płynu przez rurkę, to należy przede wszystkim sprawdzić, czy gryzienie odbywa się na zasadzie zabawy po zakończeniu picia czy jest to preferowana lub jedyna czynność, jaką pociecha wykonuje z rurką. Jeśli jest to tylko zabawa po napojeniu, wystarczy w odpowiednim momencie przerwać czynność picia, by nie przedłużać zagryzania rurki i nie prowokować nieprawidłowych nawyków. Jeśli jest to preferowana lub jedyna czynność, jaką dziecko wykonuje ze słomką, to „na chwilę” zaprzestajemy podawania picia przez słomkę i starajmy się przygotować dziecko do tego rodzaju pojenia poprzez opisane wcześniej ćwiczenia.

Niekapki ułatwiają życie rodzicom, ale jednocześnie mogą przyczynić się do poważnych wad zgryzu, które pociągają za sobą wady wymowy.

Zasada działania kubka niekapka jest podobna do butelki, dlatego dzieci często wkładają język pomiędzy ząbki i kubek, co podtrzymuje odruch połykania niemowlęcego. Dlatego właśnie lepiej przejść na łyżeczkę a następnie tradycyjny kubek.

 

Przedszkole Publiczne Kwiatki Św. Franciszka

ul. Rabsztyńska 5, 01-140 Warszawa
tel./fax. 22 631 81 42
rabsztynska@kwiatkifranciszka.edu.pl

ul. Dzielna 11A, 01-023 Warszawa
tel./fax. 22 632 77 99
dzielna@kwiatkifranciszka.edu.pl

NIP: 527-252-86-34

Zapraszamy również do naszej szkoły podstawowej:

Katolicka Szkoła Podstawowa im. ks. Piotra Skargi w Warszawie

 

 

Przedszkole Publiczne Kwiatki Świętego Franciszka

Przedszkole Publiczne Kwiatki Św. Franciszka

ul. Rabsztyńska 5, 01-140 Warszawa
tel./fax. 22 631 81 42
rabsztynska@kwiatkifranciszka.edu.pl

ul. Dzielna 11A, 01-023 Warszawa
tel./fax. 22 632 77 99
dzielna@kwiatkifranciszka.edu.pl

NIP: 527-252-86-34

 
xvideos free 19 years old brazil sex www hindi blue film real porn movies bokeb mengintib www sexonya com