Z początkiem czwartego roku życia rozwój dziecka nadal jest bardzo dynamiczny w zakresie rozwoju motorycznego, poznawczego, językowego, emocjonalnego. Nowe umiejętności pozwalają na coraz lepszą integrację z grupą rówieśniczą, upłynnianie zdolności komunikacyjnych oraz samoobsługi. Dziecko utrwala nabyte umiejętności i jest otwarte na uczenie się nowych.

Rozwój ruchowy

Duża motoryka:

  • Umiejętność chodzenia po schodach krokiem naprzemiennym
  • Chętnie pokonuje różne przeszkody – zeskakuje ze stopni, przeskakuje przez zabawki, skacze, odbijając się obiema nogami od podłoża
  • Sprawnie kopie i rzuca piłkę
  • Łapie piłę przedramionami (przyciska ją do siebie)
  • Doskonali jazdę na rowerze, sprawniej skręca i szybciej pedałuje
  • Chętnie wspina się na drabince, przechodzi po wąskich murkach, ławeczkach
  • Potrafi ustać na jednej nodze 5 – 6 sekund

Mała motoryka:

  • Odwzorowuje podstawowe kształty, potrafi narysować kwadrat lub prostokąt
  • Zwykle w 4 roku ostatecznie kształtuje się dominacja strony prawej bądź lewej,
  • Nabiera wprawy w rysowaniu po śladzie
  • Samodzielnie lepi z plasteliny proste kształty
  • Prawidłowo zamalowuje kredkami określoną powierzchnię kartki
  • Uzupełnia obrazki – dorysowuje brakujące elementy
  • Posługuje się nożyczkami, potrafi przeciąć kartę na pół
  • Usprawnia samoobsługę

Rozwój operacji umysłowych

  • Układa puzzle z 8 – 12 elementów
  • Odwzorowuje kwadrat
  • Zaczyna rysować postać składającą się z głowy (oczy, usta, nos, włosy), tułowia, rąk i nóg jednowymiarowych
  • Zaczyna dostrzegać związki przyczynowo – skutkowe
  • Zaczyna rozróżniać czas i stosować odpowiednie określenia związane z czasem
  • Potrafi wymienić kila różnic wyglądu zewnętrznego dwóch osób, zwierząt, przedmiotów
  • Przelicza do 5
  • Skupia się na wykonywanej czynności przez 15 – 20 min
  • Fantazjuje, ale zaczyna rozgraniczać świat realny od fikcyjnego

Rozwój emocjonalno – społeczny

  • Rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje u siebie i innych, jest mniej labilne emocjonalnie
  • Zauważa cierpienie innych, współczuje
  • Miewa wybuchy złości, w chwilach złości obraża się, niszczy rysunki, przedmioty, ale potrafi przeprosić
  • Przy atakach złości może używać brzydkich słów ze świadomością, że zwrócą one uwagę dorosłego
  • Podczas ataków złości 2latka była to ekspresja emocji, natomiast u 4latek potrafi już prowokować i przewidzieć czym może zwrócić uwagę na siebie
  • Bywa uparte i negatywistyczne
  • Ocenia krytycznie swoje niewłaściwe zachowania
  • Kontroluje przez chwilę własne emocje, po zwróceniu mu uwagi uspokaja się
  • Może bać się ciemności, nagłych i głośnych odgłosów, dzikich zwierząt, rozstań z rodzicami
  • Zwiększenie liczby zabaw tematycznych (także w grupie) ze względu na wzrost kompetencji językowych, rozwój społeczny i poznawczy, np., zabawa w sklep, dom, wciela się w wyznaczoną rolę
  • Chętnie uczestniczy w zabawach grupowych, współdziała, umie już zastosować się do reguł gier
  • Chętnie włącza się w czynności domowe, powinno umieć np., rozkładać sztućce na stole, odkurzać mały chodnik, ścierać kurz z wyznaczonej półki

Psycholog
Monika Biełaga

 J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków 2007
Ilg Frances L., Ames Bates L., Baker Sidney M., Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, GWP, Gdańsk 1992

 

Przedszkole Publiczne Kwiatki Św. Franciszka

ul. Rabsztyńska 5, 01-140 Warszawa
tel./fax. 22 631 81 42
rabsztynska@kwiatkifranciszka.edu.pl

ul. Dzielna 11A, 01-023 Warszawa
tel./fax. 22 632 77 99
dzielna@kwiatkifranciszka.edu.pl

NIP: 527-252-86-34

Zapraszamy również do naszej szkoły podstawowej:

Katolicka Szkoła Podstawowa im. ks. Piotra Skargi w Warszawie

 

 

Przedszkole Publiczne Kwiatki Świętego Franciszka

Przedszkole Publiczne Kwiatki Św. Franciszka

ul. Rabsztyńska 5, 01-140 Warszawa
tel./fax. 22 631 81 42
rabsztynska@kwiatkifranciszka.edu.pl

ul. Dzielna 11A, 01-023 Warszawa
tel./fax. 22 632 77 99
dzielna@kwiatkifranciszka.edu.pl

NIP: 527-252-86-34